Acne en acne-littekens

Wat verstaan we onder acne?

Acne is een chronische ontsteking van de talgklierfollikel. Het komt veelal voor rond de puberteit, omdat de huid dan onder invloed van mannelijke hormonen allerlei veranderingen ondergaat. Ook kan de aandoening op latere leeftijd voorkomen, rond de 20-40 jaar. Acne komt voornamelijk voor in het gelaat, op de borst, de rug en de schouders. Op deze plaatsen zijn de talgklieren groter en in veelvoud aanwezig. Door het dragen van mondkapjes krijgen veel mensen last van ‘Maskne’. Ook dit kunnen we met een acnebehandeling tegengaan en verhelpen.

Wat zijn de oorzaken?

Acne ontstaat vaak door een combinatie van onderstaande factoren:

• Een toegenomen talgklierproductie. Dit kan komen doordat de talgklier overgevoelig is voor mannelijke hormonen.
  • Een verdikte hoornlaag, waardoor de talgklieruitgang wordt afgesloten.
  • De P.Acnes bacterie, die iedereen van nature heeft, gaat zich sterk vermenigvuldigen.
  • Ontsteking van de talgklierfollikel. Hierdoor ontstaat er een beschadiging in de follikelwand en komen er schadelijke zuren vrij in het omliggende weefsel.
  • Aanleg. Helaas is acne ook erfelijk bepaald.

Hoe ziet acne eruit?

Acne kent vele vormen, van kleine onopvallende mee-eters tot grote pukkels en puisten. Vaak zijn er mee-eters aanwezig, zichtbaar en onzichtbaar. De zichtbare mee-eters worden ook wel blackheads genoemd en kenmerken zich door een open bultje met een zwart puntje. De (vaak) onzichtbare mee-eters worden ook wel whiteheads genoemd en deze zijn gesloten. Er is dus geen duidelijke opening van de talgklier zichtbaar. Deze liggen vaak onderhuids verscholen en zijn vaak beter te voelen dan te zien. Als er puisten aanwezig zijn, is er sprake van een ontstekingsreactie.

Acne-littekens

Acne heeft helaas de neiging om littekens te vormen. Hoe ernstiger en hoe langer de ontstekingen aanwezig zijn, des te meer kans er is op littekenvorming. Het is dus belangrijk dat er op tijd gestart wordt met het behandelen van de acne, zodat er zo min mogelijk kans is op littekenvorming. Bovendien word het zelf uitknijpen van whiteheads, blackheads en puisten afgeraden, omdat je op die manier ook de kans vergroot op het achterlaten van littekens. Tot slot kunnen acne-littekens ook zichtbaar zijn als bruine vlekjes, ook wel post-inflammatoire hyperpigmentatie genoemd. Dit is een opeenhoping van pigment na een ontsteking of beschadiging van de huid. Het kan bij ieder huidtype voorkomen, maar wordt vaker gezien bij een donker huidtype.

Behandeling van acne en/of acne-littekens

Het hebben van acne is onaangenaam en kan er voor zorgen dat je je onzeker voelt, wat natuurlijk heel begrijpelijk is. Gelukkig zijn er er verschillende behandelingen die acne en/of acne-littekens aanzienlijk kunnen verminderen en soms zelf volledig kunnen laten vervagen. De huidtherapeut zal daarbij thuisadviezen geven en thuisproducten adviseren om een optimaal resultaat te behalen. Soms zullen de behandelingen ondersteund moeten worden met medicatie van de huisarts of de dermatoloog.