Rosacea/Couperose

Wat verstaan we onder rosacea?

Rosacea is een chronische inflammatoire huidaandoening die gekenmerkt wordt door roodheid in het gezicht, soms vergezeld door puistjes en couperose. Het komt voornamelijk voor bij vrouwen tussen de 30 en 50 jaar met een licht huidytpe.

De oorzaak van rosacea is tot op heden onbekend, maar de volgende factoren kunnen bijdragen aan het ontstaan:

• Afwijkingen in de kleine bloedvaten
  • Abnormale ontstekingsreactie van de huid
  • De Helicobacter Pylori bacterie en de mijt Demodex folliculorum spelen misschien een rol
  • De doorbloeding van het gezicht is verhoogd en de vaatjes zijn groter, talgrijker en liggen dichter aan het oppervlak.
  • UV straling van zonlicht beschadigt de bloedvaatjes en het dermale bindweefsel
  • Erfelijke aanleg
  • Het langdurig gebruik van corticosteroïden.

Bovendien kunnen de klachten van rosacea verergerd worden door verschillende ‘trigger’s,  waaronder alcohol, gekruid eten, zonlicht en cosmetica.

Wat verstaan we onder couperose?

Bij couperose zijn rode bloedvaatjes duidelijk zichtbaar in het gezicht. De vaatwanden worden zwakker en verliezen in de loop der jaren hun elasticiteit, waardoor ze makkelijker breken. In combinatie met het dunner worden van de huid, ontstaan er rode adertjes die op de huid zichtbaar worden. Het is een veel voorkomende aandoening die heel onschuldig is, maar het wordt vaak wel als cosmetisch storend ervaren. Couperose komt zowel bij mannen als bij vrouwen voor.

Bij couperose speelt erfelijke aanwezig vaak een grote rol. Verder kan overmatig zonnen, roken en sommige medicatie couperose verergeren. Ook kan couperose onderdeel zijn van rosacea.

De verschillende stadia van rosacea

1. Erythemateuze teleangiectatische rosacea. Bij het eerste stadium is er vooral wisselende en/of blijvende roodheid zichtbaar met eventueel zichtbare rode vaatjes. Mensen ervaren hierbij vaak een brandend gevoel.
  2. Papulopustuleuze rosacea. In dit stadium kunnen er, naast de roodheid, puistjes en bultjes ontstaan die vanzelf ook weer kunnen verdwijnen.
  3. Phymateuze rosacea. Een onbehandelde rosacea kan uiteindelijk leiden tot een verdikte huid en vergroting van de neus. De neus kan daarbij een blauw-paarse kleur hebben
  4. Oculaire rosacea. Bij dit stadium zijn voornamelijk de ogen aangedaan. De ogen voelen branderig, droog en jeukend aan. Ook kan je hierbij wazig gaan zien.

Behandeling van rosacea en couperose

Ondanks het chronische karakter, kunnen de symptomen van rosacea goed worden behandeld. Hierbij is het ook belangrijk om mogelijke triggers te vermijden, thuisadviezen op te volgen en eventuele thuisproducten te gebruiken.

Couperose kan, al dan niet als onderdeel van rosacea, ook goed worden behandeld. Vaak zijn er wel onderhoudsbehandelingen nodig, omdat er altijd opnieuw vaatvorming kan ontstaan.